David Rodigan Interju
2004.11.12. 20:53
David Rodigan, a reggae-papa
David Rodigant jtszani ltni nem kis lmny. 53 ves, ennek ellenre hihetetlen mennyisg energit sugroz nekelve, tncolva, felkiltva, mg gyilkosan friss dublemezeit nyomja s remegteti hihetelenl rzkeny visszatolatsaival. Jtszhat bashment styleban, vagy nyomhat skat Beenietl Millie vagy Yabby Youig a legtermszetesebb kapcsolsokkal, hisz hatalmas szrakoztat, s a lemezlovas munkja nem ms, mint "llekkel" operlni.
Nehezen fogunk a reggae vilgban tallni rdist, aki olyan hres mint egy eladmvsz, de Rodigan esete kivtel. minden idk egyik legnagyobb reggae lemezlovasa, aki brmely tncteremben prbajra hvhatja akrmelyik versenytrst anlkl, hogy hrnevbl vesztene. Sikernek titka a reggae zene s kultra irnti vgtelen szeret, a mrhetetlen energia, amelyet munkjba fektet, a kifinomult er, amellyel az emberekkel kommunikl, mindazok a szinpadi rutinok, amelyeknek birtokban csak egy egykori szinsz lehet, s a vgtelen korrektsg s megrts, amellyel a zenei harcmezn tallhat ellensgeihez viszonyul. De a legfontosabb, amit tle megtanulhatunk, hogy miknt tud a jamikai kultra s zene irnt rzett hatlmas szeretet anlkl, hogy politikai vonatkozssal terhelt lenne, hatalmas energikat felszabadtani kulturlis ellemtmondsok elidzse nlkl.
A38: Hogyan kerltl kapcsoltba a reggae-vel ? David Rodigan: Egy Oxfordshire-i faluban ltem, ahol egy kisebb jamaikai kzssg is lt, s tlk hallottam az els szmokat, mint a pldul a "My boy lollipop'-ot 1964-ban Millietl, amely ksbb hatalmas slger lett, s amelyet 'Ready steady go' msorban hallottam a tvben. Ugyanitt hallottam Prince Bustertl is a 'Madness', az 'Al Capone' s a 'Guns of Navarone' szmokat. 67 krl volt egy fantasztakus kalzrdi, a Radio Caroline, amely adst egy hajrl sugrozta az szaki-tengerrl, amelybl rengeteget tanultam, valamint volt Oxfordban egy remek lemezbolt a jamaikai kzssgben
A38: Hny ves voltl akkoriban? D.R.: Tizenngy-t-hat. Rendes lemezgyjtv 67 nyarn vltam, s kltttem egyre tbb pnzt gyjtemnyemre, melyet jsgkihordssal kerestem meg szombatonknt. S most, 33 vvel ksbb mg mindig vsrolom ket
A38: A lemezlovassgot party deejayknt vagy radio deejayknt kezdted? D.R.: Party deejayknt kezdtem tizehat-ht ves koromban, amikor iskolai bulikon toltam az iskolai lemeztrban, ahol az els nagy sajt bulim volt tizenkilenc ves koromban. Jtszottam az Upsetterstl a 'Dry acid'-et, 'Clint Eastwood'-ot, valamint a 'The return of Django'-t, amely nagy slger volt. Hzibulikon is jtszottam mr ekkoriban, s a haverok egyre gyakrabban krdeztk, "nem hozol pr lemezt a bulira ?".
A38: Volt kapcsolatod jamaikaikkal ? D.R.: Csak felsznes. Jrtam a klubjaikba, mint pl. a Bridge Club Whitney-ben vagy a Stage Club Oxfordban, ahov a korombeli jamaikai s nyugat-indiai fiatalok jrtak, s itt kezdtem velk ismerkedni, beszlgetni. Egybknt Nmetorszgban szlettem skt aptl s r anytl, s mivel apm katonai szolglatot teljestett, ksbb szak-Afrikba kltztnk, ahol rengeteg zenei benyoms rt.
A38: Miknt vette kezdett a radio deejayi plyd? D.R.: 78-ban kezdtem a BBC-nl, a BBC Radio London-nl a 'Reggae Time' msorban, melynek szerkesztje otthagyta az adst, s sikerlt bekerlnm ebbe a kiemelkeden fontos adsba. Sajnos, egy id utn, amikor kiderlt, hogy nem vagyok fekete, felfggesztettek, s mst kerestek helyettem, de ht ilyenek voltak azok a hatvanas vek, tele eltletekkel. De maradt utnam egy felvtel, amelyen errl a zenrl beszlek, s miutn azt sokaknak bejtszottk, visszahvtak, s mivel nem mondtk be a msorban, senki sem tudta, hogy fehr vagyok. Sokan azt hittk fekete vagyok, gy amikor a Wilstoni Apollo klubban fellptem tbbszz fekete eltt, bizony nagyot nztek.
A38: Tanulmnyaid ? D.R.: Kzgazdasgot tanultam, de gylltem gy felhagytam a tanulmnyokkal. Ezutn sznsz akartam lenni, azt tanultam hrom ven t, majd miutn diplomt szereztem, sznszknt dolgoztam szak-angliai sznhzakban, de a lemezek gyjtsvel s a lemezlovassgal soha sem szaktottam.Pldul alighogy befejezdtt A vihar cm eladsunk, fogtam a lemezes-dobozomat, s alighogy letrltem magamrl a sminket, mr a nyugatindiaiak klubjban jtszottam.
A38: Milyennek ltod a reggae jvjt ? D.R.: n nagyon egszsgesnek s fejldnek ltom a reggaet, s gy gondolom, hogy csakgy mint az elmlt 40 vben, nem fog visszaesni vagy a npszersgbl veszteni, hanem megjul, talakul. A dancehall hatalmas hatssal volt r, s az amerikai hip hop is keveredik vele, lehet olykor tlsgosan is. A dancehall s a bashment egy csom izgalmat rejtegetnek, ppen azltal, hogy tncknt mkdtetik a reggaet, ami nagyon rdekes, melynek Steely & Cleevie a legjobb pldja. De a legfontosabbak termszetesen a gykerek, s az sem tnik el, ellenkezleg, egyre tbb van belle, mint pl. a Morgan Heritage, az Anthony B, Luciano s msok. k gy szvegben, mint zenben tartjk a rgi vonalat, a rgi frontot.
A38: Mi a plyd pillanatnyilag ? D.R.:Folytatom a rdiadsokat, habr ott pldul megszntettk a soul adst, a rhythm & blues adst, s mg jnhnyat, amelyeket gagyi mainstream cuccal cserlnek fel, de sok kis londoni kalzrdi ismt reaggaet sugroz, s egyre nagyobb szabadsggal, mint a rgi szp idkben. De a hallgatk szma mgis cskken, az ipar visszaessnek nyomban, azaz minl kevesebb benne a pnz, annl kisebb a tlls eslye.
A38: Hogyan zajlik turnd s hogy rezted magadat Budapesten ? D.R.: Nagyon sikeres ez a turnm, egyszeren fantasztikus. Jnhny eurpai orszgot utazok be most ismt, s a legjobb, legmelegebb reakcik ezttal Olaszorszgbl jttek. Budapest nem kevsb fantasztikus. Az nk kznsge csodlatos volt, a haj meg, gy mint mvszeti alkots s mint bulikzpont egyszeren elkpeszt. Remlem mg tallkozunk, mskor is rmmel fogok jnni, ha meghvtok jtszani.
|