JAZZ ZENE
2004.10.26. 00:44
tfogo trtnete kezdetektl napjainkig...
Korai jazz
A legelso knnyen hozzfrheto jazz felvtelek a 20-as s a korai 30-as vekben kszltek. A korszak messze legfontosabb egynisge Louis Armstrong trombits s nekes ("Pops", "Satchmo") volt. Jtszott a Hot Five, s a Hot Seven nevu egyttesekben, brmi, amit tallsz tolk, meghallgatand! A zent, amit ok, s kortrsaik jtszottak, gyakran New Orleans jazz-nek, vagy Dixieland-nek szoks nevezni. Ismertetojele a kollektv rgtnzs, vagyis mindegyik eload egyszerre improvizl dallamsorokat, a szm harmniai keretein bell. Louis-nak ksznhetjk a "scat" (blabla) feltallst, vagyis amikor az nekes rtelmetlen sztagokkal dallamot improvizl. Megemltendo mg New Orleans jazz / Dixieland eloadknt Johnny Dodds klarintos, Sidney Bechet szoprnszaxofonos, King Oliver trombits s Kid Ory pozanos is. A korszak tbbi npszeru stlusai klnfle zongors jazz-ek voltak, pldul a ragtime, a harlem stride s a boogie-woogie. Ezek egymstl jelentosen klnbznek, de mindhromban kzs karakteres vons a ritmikus balkezes, s a gyors, telt jobbkezes jtk. Scott Joplin s Jelly Roll Morton voltak a korai ttroi a ragtime zennek. Az ugrl balkezes jtkmdot (basszushang, akkord, basszushang, akkord) Fats Waller, Willie "The Lion" Smith s James P. Johnson tette npszeruv. Ezt fejlesztette boogie-woogie gyorsabb mozgs balkezes jtkv Albert Ammonds s Meade Lux Lewis. Klnsen ismert volt balkezes jtkrl Earl "Fatha" Hines zongorista, aki nem jtszotta ki a teljes akkordokat vagy arpeggikat, ehelyett fvs hangszerekhez hasonl dallamsorokat jtszott. Azta ez a jtkmd ltalnoss vlt. Art Tatumot sokan tartjk minden idok legnagyobb zongoristjnak. Ot mindenkppen a legtehetsgesebbek kz kell sorolni, aki harmniajtkval lefektette az alapkveket az utna kvetkezoknek. Nha ot nevezik meg a bebop elofutraknt. Big band jazz s swing Sok nagyobb egyttes jtszott big band zent a 20-as s a korai 30-as vekben, mint pl. Fletcher Henderson, habr ltalban a big band-eket egy kicsit ksobbi korbl szrmaztatjk. Kora legends eloadja volt Bix Beiderbecke kornett-szlista, aki j pr bandban jtszott. A 30-as vek kzepn jtt be a swing ra, s a big band-ek, mint a kor knnyuzenje. Glenn Miller, Benny Goodman, Tommy Dorsey, Artie Shaw, Duke Ellington s Count Basie vezettk a legnpszerubb egytteseket. Kszltek felvtelek a 30-as s 40-es vekben kisebb swing csapatoktl is. Ezek foleg abban klnbztek a korai kis ltszm zenekaroktl, hogy nagyon kevs kollektv rgtnzst alkalmaztak. Ez a zene az egyedi szlistt emelte ki. Goodman, Ellington s Basie gyakran ilyen zenekari formban ksztette felvteleit. A kor fobb szaxofonosai kzl megemltendo Johnny Hodges, Paul Gonsalves, Lester Young, Coleman Hawkins s Ben Webster. Trombitsok kzl Roy Eldridge, Harry "Sweets" Edison, Cootie Williams s Charlie Shavers. Zongoristkbl Ellington, Basie, Teddy Wilson, Errol Garner, s Oscar Peterson. Gitrosok: Charlie Christian, Herb Ellis, Barney Kessell s Django Reinhardt. Vibrafonosknt rdemes kiemelni Lionel Hampton-t. Nagybogosk kzl Jimmy Blanton, Walter Page s Slam Stewart. Dobosok: Jo Jones s Sam Woodyard. A kor fontos nekesnoi Billie Holiday, Dinah Washington s Ella Fitzgerald voltak. A felsorolt zenszek egyarnt ksztettek kis ltszm s big band formciban is felvteleket. Egyttesen elmondhat a stlusukrl, hogy a dallamos jtkra, a swing-es lktetsre, s egy egyedi hangzs kialaktsra koncentrltak. Sok ms stlushoz hasonlan fontos eleme volt ennek a zennek a blues. Bebop A negyvenes vekben szletett bebop irnyzat sokak szerint a modern jazz kezdett jelenti. Kzvetlenl a kis ltszm swing bandkbl fejlodtt ki, s sokkal nagyobb hangslyt helyezett a jtk technikai elemeire s az sszetett harmnikra, mint az nekelheto dallamokra. E knyv elmleti anyaga, amivel ksobb tallkozni fogsz, ebben a stlusban gykeredzik. Az altszaxofonos Charlie "Bird" Parker nevt kell megjegyezni, mint a stlus atyjt, s Dizzy Gillespie ("Diz") trombitst, mint buntrst. Dizzy egy big band-et is vezetett, ahol kubai toskkel dolgozott. Segtsgkkel ismertette meg az amerikai kznsggel az afro-kubai zenket, mint pl. a mambt. A bebop, s ezzel a modern jazz igazi alapjait azonban Diz s Bird kvintettje fektette le, valamint a ksobbi kis csapatok, melyekben jtszottak. Habr - a korai stlusokhoz hasonlan - a blues s a populris dalok sok elemt tvettk, a bebop jtkosok kompozcii - mint pl. George Gershwin s Cole Porter szmai - mr az elso idoktol kezdve elszakadtak a npszeru zentol. Valjban nem is szntk oket tnczennek. A darabok jellemzoje volt tbbnyire a gyors temp s a nehezen jtszhat nyolcados futamok. Sok bebop standard a populris zenk akkordmeneteit hasznlta, mit pl. az "I Got Rhythm", a "Cherokee", vagy a "How High The Moon". A rgtnzseket az akkordokbl rtelmezett sklkra alapoztk, s a sklkban olyan altercikat hasznltak, mint pldul a szuktett tdik fok. A bebop a ksretekben pp olyan j megkzeltst hozott, mint a szlkban. A dobosok a lbdob helyett egyre inkbb a lengo tnyrt, s a lbcint hasznltk. A bogos feladatv vlt az egyenletes lktets biztostsa szinte kizrlag a walking bass (ejtsd: vking bjsz, stl basszus) hasznlatval, vagyis az akkordmenet krvonalazsa negyedes lpsekkel. A zongoristk egy knnyedebb jtkmdhoz jutottak, mivel a bal kznek nem kellett kzvetlenl biztostania a lktetst, s nem korltozdott az akkord-alaphangokra. Ezek mellett a modern jazz standard forma vlt ltalnoss: az eloadk a standard tmjval kezdenek, gyakran unisonban, utna a szm harmniavzra jtszanak szlkat, elore meghatrozott szm krn t, majd vgl visszatrnek a tmra. Gyakoriv vlt a "ngyezs", vagyis, amikor a szlistk ngy temes frzisokat vltanak egymssal, vagy a dobossal. A hagyomnyos bebop kvartett s kvintett formcik (zongora, bogo, dobok, szaxofon vagy trombita) a mai napig alig vltoztak a 40-es vek ta. A korbbi genercibl sok zensz segtett kitaposni a bebop svnyt. Kzjk sorolhat Lester Young, Coleman Hawkins, Roy Elridge, Charlie Christian, Jimmy Blanton s Jo Jones. Kzlk Hawkins-t s Young-ot szoks leginkbb kiemelni. Tovbbi bebop mesterek Sonny Stitt s Lucky Thompson szaxofonosok, Fats Navarro, Kenny Dorham s Miles Davis trombitsok, Bud Powell, Duke Jordan, Al Haig s Thelonious Monk zongoristk, Milt Jackson vibrafonos, Oscar Pettiford, Tommy Polter s Charles Mingus bogosk, Max Roach, Kenny Clarke s Roy Haynes dobosok. Miles, Monk s Mingus tovbbi fejlesztseket vezetett be, zenjket kln trgyaljuk a post-bop korszaknl. Cool jazz Br Miles Davis elsoknt Charlie Parker bebop felvtelein tunt fel, csapatvezetoknt az elso lnyeges munkja a "The Birth Of The Cool". Ennek a csapatnak az sszes felvtelhez hozz lehet ma jutni. A cool jazz stlus egy ellentmads a bebop gyors tempinak, sszetett dallamainak, harmniinak s ritmikjnak. Ezt az eszmt sok nyugat-amerikai zensz tvette, ezrt szoks West Coast jazznek (ejtsd: veszt kszt) is nevezni. ltalban ez nyugodtabb stlus, mint a Bebop. Hogy ms zenszeket is emltsek, szlni kell Stan Getz s Gerry Mulligan szaxofonosokrl, s Chet Baker trombitsrl is. Stan Getz npszerustette a brazil stlusokat, mint pl. a bossa novt s a szambt. Ezek latin-amerikai slusok, amiket egyttesen Latin jazz-nek szoks nevezni. A Cool stlusban sok csapat mellozi a zongort, helyette ellenpontozssal s a fvsokkal megszlaltatott harmnikkal fejezik ki az akkordmeneteket. Zongoristk vezette zenekarok, akik ebbol az iskolbl fejlodtek ki: Dave Brubeck (Paul Desmond szaxofonossal), Lennie Tristano (Lee Konitz s Warne Marsh szaxofonosokkal). A Modern Jazz Quartet (MJQ) John Lewis zongoristval s Milt Jackson vibrafonossal a klasszikus zene elemeit is felhasznlja zenjben. Az ilyen egyestett zent gyakran gy nevezik: The Third Stream (ejtsd: szrd sztrm = a harmadik folyam). Hard bop Ez a zene az 50-es vekben bontakozott ki, s a bebop kibovtsnek nevezik, illetve egy visszavgsnak a cool ellen. Ez a stlus is laztott a bebop techniks dallamain, de ennek ellenre megorizte annak intenzitst. A bebop ritmikus hzsa megmaradt, ehhez jrult egy egszsges dzis a blues-bl s a gospel zenbol. Az Art Blakey And The Jazz Messengers nevu csapat vtizedekig volt e stlus legjobban ismert muveloje. Sok zensz nott fel az n. "Blakey-iskolban". Blakey korai formciiban jtszott Horace Silver zongorista, Clifford Brown trombits, s Lou Donaldson szaxofonos. Clifford Brown-nal jtszott Max Roach egy msik csapatban, amely a trtnelem nagy kvintettjei kz sorolhat. Sok albumukat meg lehet ma szerezni, melegen ajnlom oket. Miles Davis is ksztett hard bop lemezeket a korai 50-es vekben. Ebbol az iskolbl sok orgonista is jtt, mg tbb blues-, s gospel-behatssal. Npszeru jtkos volt akkoriban Jimmy Smith orgonista, s Stanley Turrentine szaxofonos. Post bop Az 50-es vek kzeptol a 60-asok kzepig tart korszak jelentette a modern jazz fo csapsvonalnak virgkort. Sok olyan zensz, akit ma minden idok legjobbjai kz sorolnak, ebben a korban szerezte hrnevt. Miles Davis-nek ngy fontos bandja is volt akkoriban. Az egyikben John Coltrane ("Trane") tenorszaxofonos, Red Garland zongorista, Paul Chambers bogos s "Philly" Joe Jones dobos jtszott. Ezt a formcit sokszor nevezik minden idok legjobb jazz csapatnak. Az albumaik legjava ma is kaphat, mint pl. a Workin'..., Steamin'..., Relaxin'... s Cookin' sorozat a Miles Davis Quintet neve alatt. Miles tkletesre fejlesztette a szordinlt (tomptott trombitahang) balladajtkot csapatval, s a ritmusszekcit sokan a valaha ltezett legkemnyebb swingnek nevezik. A msik lnyeges Davis egyttesben kiegszlt az elozo csapat Julian "Cannonball" Adderly-vel, s lecserltk Garland-ot Bill Evans-szel ill. Winton Kelly-vel, Jones-t pedig Jimmy Cobb-bal. E formci Kind Of Blue cmu albumja magasan ll a legtbb jazz-eladsi toplistn. A fo stlusukat modlis stlusnak nevezik, mivel szmaik egyszeru sklkon, illetve sklamdokon alapulnak, amik egyenknt tbb temen thzdnak, szemben a Bebop-stlusok gyorsan vltakoz, sszetett harmniival. A harmadik Davis-csapat valjban a Gil Evans orchestra. Miles tbb klasszis albumot rgztett Gil-lel, mint pl. a Sketches Of Spain. A korszak negyedik Miles-csapatban jtszott Wayne Shorter szaxofonos, Herbie Hancock zongorista, Ron Carter bogos, s Tony Williams dobos. A korai felvteleik - kzlk pl. a Live At The Plugged Nickel, s a korai My Funny Valentine, ahol Wayne helyett George Coleman szaxofonozott - elsosorban innovatv vltozatban jtszott standard-eket tartalmaznak. Ksobbi felvteleik, pl. a Miles Smiles s a Nefertiti egyedi sajtossgokat tartalmaznak (sokakat Wayne Shorter szerzett) amik nagyban fellmljk a tradicionlis harmnikat. Herbie Hancock egy jfajta harmonizcit hozott, ami legalbb annyira alapul a sound-on, mint amennyire a hagyomnyos jazz-elmleten. A kor egy msik risa John Coltrane. Miles csapata mellett, a sajt neve alatt hozta ki Giant Steps c. albumt, amivel bebizonytotta, hogy a legtechniksabbak kz tartozik, s harmnikban is igen fejlett. Miles csapatt otthagyva sajt kvartettet hozott ltre McCoy Tyner zongoristval, Elvin Jones dobossal, s klnfle bogoskkel, vgl megllapodva Jimmy Garrison-nl. Ezzel a csapattal Coltrane megmutatta, hogy o az egyik legerosebb rzelmekkel jtsz zensz. Tyner is egy nagy nv a zongoristk kztt, jellemzoje az erosen ritmikus hangzs (perkusszv) megszlals. Elvin Jones a ritmikai intenzits irnytsnak nagymestere. Ez a csapat folyamatosan vltozott, a viszonylag hagyomnyos post bop My Favorite Things c. lemeztol az energikus A Love Supreme c. anyagon t az avantgrd Meditations-ig, s az Ascension-ig. Egy szintn fontos vezregynisg volt Charles Mingus. Az o kisebb csapataiban rendszerint nem voltak eros ktttsgek, gy tbb szabadsg jutott az egyes zenszeknek, akikkel jtszott. Ezzel ellenttben Mingus nagyzenekari muveiben a zene legnagyobb rsze elore meg volt rva. A kis bandknak sznt kompozcik inkbb csak vzlatok voltak, az eloadsmdot sokszor sz szerint a sznpadon talltk ki, s a szmok kzben Mingus hangosan osztogatta az utastsokat. Mingus csapatainak oszlopos tagja volt Eric Dolphy, aki altszaxofonon, basszusklarinton, s fuvoln is jtszott. Az o jtkt szoktk vesnek, nagy vunek nevezni, mivel a dallamaiban nagy hangkzu ugrsokat hasznlt (ennek ellentte a sklaszeru dallam, amiben tbbnyire kis lpsek tallhatk). Dolphy kzremukdsvel kszlt a Charles Mingus Presents Charles Mingus cmu klasszikus album. Sokan az egyik legfontosabb jazz szerzonek, s egy igen eredeti zongoristnak tartjk Thelonious Monk-ot. Monk kortrsaihoz kpest jval szellosebben jtszott. Albumai kzl megemltenm a Brilliant Corners-t, s a Thelonious Monk With John Coltrane cmut. Az egyik legrzelmesebb balladajtkosnak Bill Evans zongoristt tartjk; a Waltz For Debby cmu, s ehhez hasonl albumait - melyeket Scott LaFaro bogossel s Paul Motian dobossal rgztett - a tri jtk modelljeknt tartjk szmon. Wes Montgomery az egyik legerosebb hats jazz gitros. Gyakran jtszott egytt orgonistkkal, s egy klnsen rzki, egyedi gitrhangzst alaktott ki. A szliban sokszor hasznlt oktvjtkot, ezt azta sokan tvettk. Egyik korai albuma a Full House cmet viseli, a ksobbi lemezei inkbb profitclak, s kevsb figyelemremltak. Coltrane npszerusg-rivlisa volt akkoriban Sonny Rollins tenoros, szintn sok albumot rgztett, kztk a Saxophone Colossus-t, s a The Bridge-et, ez utbbit Jim Hall gitrossal. Sonny jtszott Clifford Brown-nal, Miles Davis-szel, Bud Powell-lel, Thelonious Monk-kal, s hasonl nagy nevekkel.
Vgl lssunk nhnyat a korszak tbbi megemltendo zenszei kzl:
Jackie McLean, Dexter Gordon, Joe Henderson, s Charlie Rouse szaxofonosok; Freddie Hubbard, Lee Morgan, Woody Shaw, s Booker Little trombitsok; J. J. Johnson s Curtis Fuller pozanosok; Jimmy Guiffre klarintos; Tommy Flanagan, Hank Jones, Bobby Timmons, Mal Waldron, Andrew Hill, Cedar Walton, Chick Corea, s Ahmad Jamal zongoristk; Larry Young orgonista; Kenny Burrell s Joe Pass gitrosok; Toots Thielemans gitros-harmoniks; Bobby Hutcherson vibrafonos; Ray Brown, Percy Heath, Sam Jones, Buster Williams, Reggie Workman, Doug Watkins, s Red Mitchell bogosk; Billy Higgins s Ben Riley dobosok; Jon Hendricks, Eddie Jefferson, Sarah Vaughan, Betty Carter, Carmen McRae, Abbey Lincoln, s Shirley Horn nekesek. A Woody Herman-, vagy a Stan Kenton-jellegu big band-ek szintn gyarapodtak.
Free jazz s az avantgrd Szintn az 50-es s 60-as vekben, a Post bop korban nhny jazz zensz ksrletezo utakra lpett. A free jazz s az avantgrd kifejezseket szoks hasznlni ezekre a trekvsekre, amikoris a hagyomnyos zenei formkat, harmnikat, dallamokat, vagy ritmust jelentosen kibovtettk, megvltoztattk, vagy akr eltrltk.
Ennek a zennek az ttroi Ornette Coleman szaxofonos s Don Cherry trombits voltak, olyan albumokkal, mint pl. a The Shape Of Jazz To Come, vagy a Free Jazz. Az elobbi albumot sok msikkal egyetemben kvartett formciban rgztettk, ahol Scott LaFaro vagy Charlie Haden volt a bogos, s Billy Higgins illetve Ed Blackwell dobolt. Megmaradtak a hagyomnyos kiszenekari post bopnl, swing lktetssel, s stl basszusra jtszott vltogatott szlkkal. Ezt a stlust freebop nven is ismerik. A Free Jazz c. album ennl kakofonikusabb hangzssal br, kollektv improvizcikat tartalmazva. Cecil Taylor zongorista szintn egy nagy nv ebben a stlusban. Jtka igen perkusszv, disszonns clustereket, s gyors, techniks futamokat tartalmaz, amelyek ltszlag nem plnek harmnikra, vagy ritmusokra. Ahogy mr sz volt rla, John Coltrane is belpett az avantgardistk kz a 60-as vek kzepe tjn. Az Ascension, s az Interstellar Space c. albumok megmutattk, hogy Coltrane mertett Cecil Taylor munkssgbl, s a free jazz-bl egyarnt. A ksobbi csapataiban felesge, Alice jtszott zongorn, Rashied Ali dobokon, s Pharoah Sanders tenor szaxofonon. A The Avant Garde c. albumuk Don Cherry-vel rdekes prhuzamokat mutat a The Shape Of Jazz To Come albummal, s Ornette Coleman kvartett-anyagaival. Coltrane sok ms zenszt megihletett, kztk Archie Shepp, Sam Rivers, s Albert Ayler szaxofonosokat. Egy kiss rejtlyes figura az avantgrd zenben Sun Ra, aki azt lltja magrl, hogy a Szaturnusz bolygrl rkezett. Sokfle billentyus hangszeren jtszik, nagyzenekari formcikban. Stlusa a 20-as vekbeli swingtol a vadabb "Coltrane s trsai"-fle free jazzig sok mindent magba foglal. Fusion Miles Davis segtette vilgra a jazz s a rock fzijbl szrmaz zent a kzp-ksoi 60-as vekben olyan albumokkal, mint a Bitches Brew s a Jack Johnson. Akkori csapataiban jtszott Herbie Hancock, Chick Corea, s Joe Zawinul elektromos zongorn, Ron Carter s Dave Holland basszuson, John McLaughlin gitron, s Tony Williams, illetve Jack DeJohnette dobon. Tony Williams egy rock-orientlt bandt hozott ssze Lifetime nven John McLaughlin-nal, aki szintn megalaktotta a sajt energikus csapatt, a Mahavishnu Orchestra-t. A 70-es vekben Miles tovbb ksrletezett az elektronika hasznlatval, s emellett a zenjbe funk s rock elemeket ltetett be. Ez az tkeress olyan albumokat eredmnyezett, mint a Pangea s az Agharta. Ms csapatok inkbb populris mdon kevertk a jazz-t s a rockot, kztk Spyro Gyra, a Top 40, Chuck Manglione, s a valamivel ezoterikusabb gitros Pat Metheny. Ms npszeru fusion stlus csapatok: a Weather Report, Wayne Shorter-rel, Joe Zawinul-lal, s Jaco Pastorius illetve Miroslav Vitous bogoskkel; a Return To Forever, ahol Chick Corea s a bogos Stanley Clarke szerepelt; a The Crusaders, Wilton Felder szaxofonossal, s Joe Sample billentyussel; a Yellowjackets Russel Ferrante billentyussel; s a Jeff Lorber Fusion, ahol eredetileg Kenny G szaxofonos is jtszott. A mai fusion zenben sok banda rt el nagy zleti sikereket, mint pl. Pat Metheny s Kenny G. Posztmodern jazz Habr a 70-es s a korai 80-as vekben a fusion uralta a jazz piacot, lteztek ms trekvsek is.
Nhny eload a XX. szzadi klasszikus zenbol, illetve az afrikai, s ms vilgzenkbol mertett. Ilyen zensz Don Cherry, Charlie Haden, szaxofonon Antony Braxton, David Murray, s Dewey Redman; John Carter klarintos, Carla Bley s Muhal Richard Abrams zongoristk; a The World Saxophone Quartet, amely ngy szaxofonosbl ll ritmusszekci nlkl, s az Art Ensemble Of Chicago, ahol Lester Bowie trombitn s Roscoe Mitchell fafvsokon jtszik. Az o zenjk a letisztult kompozcikat helyezi elotrbe a hagyomnyos tma-szlk-tma formval ellenttben. Nhny csapat, mint pl. az Oregon, elutastotta a modern jazz sszetettsgt s disszonanciit, s egy messze egyszerubb stlusban jtszott. Ebbol fejlodtt ki a mai new age zene. A msik vgletknt megemltendok John Zorn szaxofonos, Sonny Sharrock, Fred Frith gitrosok, akik egy frenetikus ereju szabad rgtnzsbe csaptak, amit energy music-nak is szoktak nevezni. Valahol e ketto kztt talljuk azt a hossz letu csapatot, amelynek alapti George Adams szaxofonos, aki Coltrane s Pharoah Sanders zenjbol mertett, s Don Pullen, aki Cecil Taylor-bl. Ez a banda ppoly sokat mertett a blues zenbol, mint az avantgrdbl. Ms fontos szemlyisgek a 70-es s 80-as vekben Abdullah Ibrahim, Paul Bley, Anthony Davis, s Keith Jarrett zongoristk. Persze nem csak az llamokban fejlodtt a jazz. Sok eurpai zensz fejlesztette tovbb Ornette Coleman s Cecil Taylor free jazz zenjt, mg tvolabb kerlve a hagyomnyos formktl. Msok pedig egy inkbb befel tekinto zenvel prblkoztak. Nhny sikeres eurpai improvizatv zensz: Evan Parker, John Tchicai, John Surman, s Jan Garbarek szaxofonosok, Kenny Wheeler s Ian Carr trombitsok, John Taylor zongorista, Derek Bailey s Allan Holdsworth gitrosok, Eberhard Weber bogos, John Stevens dobos, illetve Mike Westbrook, Franz Koglman, s Willem Breuker zenei rendezok. A jelen A mai idok egyik divatja a modern jazzben a bebop-hoz s a post bop-hoz val visszatrs. Ezt a trekvst neoklasszicizmusnak is szoktk nevezni. Wynton Marsalis trombits, s testvre, Branford Marsalis szaxofonos az 50-es s 60-as idok jazz stlusaibl mertenek, s ezzel nagy kznsgsikereket rnek el. A csapatukban jtszik Kenny Kirkland vagy Marcus Roberts zongorn, Bob Hurst basszuson, s Jeff "Tain" Watts dobon. Ezek a fiatal zenszek nem csak egyszeruen a rgi mesterek zenjt jtsszk, hanem kibovtettk a jazz muvszett, j megkzeltseket hozva a dallamossg, a harmnik, a ritmika, s a formk tern. A 80-as vek kzeptol indult egy rdekes trekvs: az M-base-nek nevezett zene. Igazbl nincs egyetrts abban, hogy mit is jelent ez, mg a stlus zenszei kztt sem. Jellemzoek az sszetett funky ritmus alapokon nyugv velt dallamsorok, s a vratlan ritmikai fordulatok. Az M-base mozgati Steve Coleman, Greg Osby s Gary Thomas szaxofonosok, Graham Haynes trombits, Robin Eubanks pozanos, Antony Cox bogos, s Marvin "Smitty" Smith dobos. Sok ms zensz jtszik jellegzetesen modern zent. Az elobb emltetteken kvl me egy lista: Ornette Coleman, David Murray, Joe Henderson, Dewey Redman, Cecil Taylor, Charlie Haden, Dave Holland, Tony Williams s Jack DeJohnette. Mai szaxofonosok: Phil Woods, Frank Morgan, Bobby Watson, Tim Berne, John Zorn, Chico Freeman, Courtney Pine, Michael Brecker, Joe Lovano, Bob Berg s Jerry Bergonzi. Klarinton jtszik Don Byron s Eddie Daniels. Trombitn: Tom Harrell, Marcus Belgrave s Arturo Sanduval. Pozanon: Steve Turre s Ray Anderson. Zongoristk: Geri Allen, Mulgrew Miller, Kenny Barron, Gonzalo Rubalcaba, Eduard Simon, Renee Rosnes s Marylin Crispell. Gitrosok: John Scofield, Bill Frisell s Kevin Eubanks. Vibrafonos Gary Burton. Bogosk: Niels-Henning, Oersted Pedersen s Lonnie Plaxico. nekesek kzl pedig Bobby McFerrin-t s Cassandra Wilson-t emltenm meg. Ez a felsorols korntsem teljes, s csak hangslyozni tudom, hogy minl tbb zenszt hallgass meg, hogy tudatostsd a klnbzo stlusokat, s jobban tudd rtkelni azokat.
|