COMMON
2004.10.26. 00:47
Common - hip hop józanésszel:
Elmélkedo, kifinomult, bizalmas, lágy - néhány jelzo, melyeket nem alkalmaznak túlzott gyakorisággal hip hop eloadókat tekintve. S minthogy irányadó kivételek mindig akadnak, az A Tribe Called Quest és a De La Soul óta Common a The Roots mellett a múlt évtized és a jelenkor jazz, funk és soul átitatta organikus hip hop eloadóinak legjobb példája. - Common Sense - Lonnie Rashid Lynn-nek, a Chicago Bulls egykori labdaszedojének zenei ambiciója már az elemi iskola éveiben megmutatkozott. Tízedik osztályos volt, mikor haverjaival, Corey-val és Dionnal (No ID) - a kezdobetukbol adódó - CDR néven bontogatták szárnyaikat, melyek igazán az egyetemi évek során értek be. Az elso Common Sense néven készített kislemezek után (Take It EZ, Breaker 1/9, Soul By the Pound), '91-ben harmadévesen Rashid otthagyta a Florida A & M Egyetemet, hogy hozzálásson bemutatkozó nagylemezének elkészítéséhez. Szülei természetesen kezdetben ellenezték, de minthogy fiukat mindig támogatták, elfogadták döntését. Az 1992-ben a Relativity-nél megjelent Can I Borrow A Dollar? c. debütáló album, melynek No I.D. volt a zenei felelose, egyértelmuen Chicago-t reprezentálta. A borítón az Államok közepén, Chicago-n ül, fején Sox sapka, kezében pedig egy pohár, mintha azt kérdené: "Kaphatánk mi is a hip hop-ból egy szeletkét?" S ez a szeletke meghozta a fiatal mc étvágyát, minthogy nem egész három évre rá kijött a Resurrection, mely az underground hip hop felsobb köreibe emelte, köszönhetoen a heves vitákat kiváltó, mára b-boy himnusszá avanzsált I Used To Love H.E.R.-nek. A számot, mely elitéli a gangsta rappet, Ice Cube a nyugati part elleni sértésnek vette, vissza is vágott Mack 10 Westside Slaughterhouse-ában (azóta, mint ahogy mások között is, Biggie halálát követoen elokerültek a békepipák).
A H.E.R. egyébként a Hiphop in its Essence and Real rövidítése.
A Resurrection után két év hallgatás következett:
"Rengeteg dolgon át kellett esnem, ezeket át kellett értékeljem. Meg kellett hogy értsem, milyen irányban akarom folytatni az életem, a zenéhez pedig nem találtam inspirációt. Aztán, mikor túljutottam ezen, újra elfogott az alkotó vágy."
- Common:
- A felnotté válás és az apaság gondolata egyértelmuen meghatározta a már Common néven készített '97-es nagylemez zenei színképét. A One Day It'll All Make Sense (egy napon mindez értlemet fog nyerni) maga mögött hagyja az elozo lemezeket, azonban nem képes túllépni legnagyobb akadályán: önmagán. Ha nem a harmadik lemez lenne, akkor valószínuleg mindenki hátradolve, a legmélyebb elégedettséggel nyugtázhatta volna, azonban így 'csak' egy lépést jelentett elore, mely akkor még nem érdemelt koronát. A One Day producerei No I.D. (Accept Your Own & Be Yourself c. lemezével debütált ugyanezen év szeptemberében ugyancsak a Relativity-nél), Y-Not aka Twilight Tone (Chicago-i DJ), Doug Infinite, aki mellesleg mc is (továbbá van egy deszkás boltja Chicagoban, az Underground Wheels), valamint Spike Rebel. A lemezen hallható közremuködok között Common olyan eloadókat vonultatott fel, melyek a produkció kvalitását egyértelmuen jelzik: De La Soul (Gettin' Down At The Amphitheater), Cee-Lo a The Goodie Mob-ból (Gaining One's Definition), Malik Yusef és Black Thought a The Roots-ból (My City, Stolen Moments Pt. 2), Erykah Badu (All Night Long), Q-Tip a Tribe-ból (Stolen Moments Pt. 3), Canibus (Making A Name For Ourselves), de a Resurrection után itt is szerephez jut Lonnie 'Pops' Lynn, Common édesapja (Pop's Rap Part 2/Fatherhood). És a sornak még nincs vége, hiszen az LP-rol kimásolt maxikat képezo számokon további két nagyszeru énekest hallhatunk: a melódikus Reminding Me (Of Sef)-ben Chantay Savage énekesnot - a dal Common '97 márciusában elhunyt legjobb barátjára emlékezik, fiatalságuk közös élményeit idézi fel -, a One Day közpönti darabjában, a Retrospect for Life-ban pedig Lauryn Hill-t a Fugees-bol. A dalt éppen akkor rögzítették, mikor mind Lauryn, mind Common augusztusra ('97) várták elso gyermeküket, így az oszínte érzelmekkel túlfutött, abortuszról szóló szám mélyen érintette mindkettejüket.
- Mint csokinak a víz:
- A késobbiekben, ahogy egyre jobban ráérzett a zene üzleti vonatkozásaira, úgy döntött továbblép. Felbontotta szerzodését a Relativity-vel, s minthogy rá kellett döbbennie, Chicago soha nem lesz a hip hop fovárosa, újúlt erovel belevetette magát a Nagy Alma zenei forgatagába. Így ismerkedhetett meg olyan eloadókkal, illetve zenészekkel, mint Questlove, D'Angelo, James Poyseur vagy Roy Hargrove, és így jöhetett létre 2000 tavaszára a negyedik nagylemez, mely az MCA alatt jött ki Common saját címkéjén, a Madame Zenobia-n (egy bizonyos filmre és könyvre utaló) Like Water For Chocolate címmel. A korábbi lemezeket készíto Chicago-i producerek miközben más projecteken munkálkodtak, az immáron negyedik hosszan játszó korong zenei felelose a Soulquarians lett, mely csapat magában foglalja a The Roots dobosát Questlove-ot, a dalszövegíró és billentyus James Poysner-t, és a producer Jaydee-t, aki épphogy befejezte Q-Tip Amplified c. albumát (egyébként ez a csapat dolgozott D'Angelo Voodoo nagylemezén is). Time Travellin' (A Tribute To Fela): Egy spirálisan hömpölygo utazás térben és idoben a kiváló afrikai zenésznek, Fela Kutinak dedikálva. A vérpezsdíto, laza afro-ritmusok, Vinia Mojica éneke, Common precíz rímei és Roy Hargrove trombitája adta kavalkád igazi melegséget áraszt.
Heat: A tökéletesen programozott, újszeru beat az elso pillanattól kezdve magával ragad. Bulizene forró éjszakákra.
Cold Blooded:
The Roots are coming... A Hang Keresztapjával (Rahzel) és Black Thought-tal megtámogatott igazi organikus hip hop, az elotérben trombita és gitár szól.
Dooinit:
Az elozo vibe maradt, a mondanivaló változott. Common úgy küldi melegebb éghajlatra a gagyi mc-ket, hogy közben meg sem erolteti magát. A legnagyobb természetességgel szövegel, finoman, fényévekre a más körökben oly divatos 'arcodba mászok' stílustól. (I could give a fuck what you made in a year, nigga' you're wack).
The Light:
Az egyik legfinomabb szám a lemezrol, tele oszinte érzelmekkel, de messze a szentimentális érzelgosségtol. A 'meghúzogatott' vokálminta tökéletesen illeszkedik a lágy billentyus hangokra. Nagyon kellemes.
Funky For You:
A cím mindent elmond. Könnyed, bulis funky, soul-os vokállal, Bilal és Jill Scott közremuködésével, túljutva az r&b futószallagon termelt tömegcikkén.
The Questions:
Ismét egy 'élozenés', Roots-style darab, nem mással, mint Mos Deffel, a tole talán nem megszokott közegben.
Time Travellin' Reprise:
Másfél percnyi átvezetés a lemez második felére.
The Sixth Sense:
Premier beat-jei ismét új dimenzót nyitnak. A recept változatlan - tökéletesen illesztett jazz minták, szrkeccselt refrén, továbbá Bilal vokálja teszi hangulatos darabbá. (I just wanna innovate and stimulate minds / travel the world / penetrate time).
A Film Called (Pimp):
Egy vicces közjátékot követo játékos duet MC Lyte-tal, politikai vonatkozással. Ismét hallhatjuk Bilal hangját is.
Nag Champa (Afrodisiac For The World):
A bevezetoben leírt jelzok tökéletesen leírják. Nagyon lágy, nagyon merengo, nagyon jó.
Thelonius:
Az elozo hangulat marad, a mikrofonba azonban már többen mondják a frankót - és nem is akárhogy. A Slum Village tökéletesen egészíti ki a zongora köré épülo jazzy darabot.
Payback Is A Grandmother:
A lemezrol a storytellin' sem hiányozhat - humoros formában, a megszokott középtempós alapokon.
Ghetto Heaven (Part Two):
Az album legmélyebb dala (mondhatnánk, hiszen még nem hallotuk az utolsó számot), melyet D'Angelo vokálja emel mégis elérhetetlen magasságokba, egyenesen a mennybe. Egy újabb összeköto kapocs a hip hop, a jazz és a soul között.
Song For Assata:
Az Assata Shakur-nak dedikált óda nem véletlenül a befejezo szám. Szívszaggató történet gyönyöru zenei aláfestéssel, könnyeket is elocsaló vokállal, vonósok kíséretében. Freedom is the right to be yourself - hangzik az utolsó, elhalkuló mondatok egyike. Rashid '97 nyarán egy jóbarátjától kapott egy könyvet, egy politikai fogoly, volt Black Panther, Assata Shakur önéletrajzát, akit egy New Jersey-i rendor meggyilkolásáért vádoltak és (felmento bizonyíték ellenére is) életfogytig és további 30 évre ítéltek. A szörnyu meghurcoltatást átélt, most ötvenes éveiben járó nonek (akinek egyébként unokaöccse Tupac) végül 1979-ben sikerült Kubában menedéket találnia. "Assata és a hozzá hasonlók küzdelmének köszönhetoen lehetünk mi is szabadok, ezért úgy éreztem, az o történetét dalba kell foglalnom. Azt akartam, hogy ez a dal az én generációmban élo emberek számára is jelentsen valamit, amitol az életük talán jobb lehet, megváltozhat. Mindezt átszurve egy olyan nyelven, mely a hip hop közösséghez szól, egy tiszta, értheto nyelven, amit az emeberek még élvezni is tudnak." "Arra kérsz, hogy a szabadságról beszéljek? Öszinte leszek veled, többet tudok arról, ami nem a szabadság, mint ami. Mert én soha nem voltam szabad, mint ahogyan a 'gyermekeim' sem. Ahogyan én látom, a szabadság egy út a növekedéshez, a virágzáshoz, szárnyaid kitárásához...
A szabadság jog arra, hogy önmagad légy." - Assata Shakur irta: icr
|