DANCEHALL MUSIC
2004.10.25. 22:42
Dancehall Story - a kezdetek
Rob Kenner nyomán
Mi is ez a zene?
Hogy és mikor alakult ki?
Kik voltak a mufaj úttöroi?
Kérdések, melyekre itt megtaláljátok a választ. :
A dancehall reggae, vagy a ragga, ez a felfokozott tempójú, kemény hang zású tánczene a 80-as évek közepén alakult ki Jamaika városaiban. Bár sok közös tulajdonsága van a roots-(hagyományos) reggaevel, a dance-hall önálló mufaj. A dancehallt akárcsak a hip hop-ot, szintetizátorokat és számítógépeket kezelo producerek állítják elo. Szövegbeli mondanivalójukat ugyanúgy nyersen, minden finomkodás nélkül adják elo, szóljon az csajokról, furol, fegyverekrol, vagy éppen istenrol.
Eredetük is közös:
A hip hop egyik osapja köztudottan Kool Herc volt, aki 1970 körül költözött soundsystemével együtt Kingstonból New Yorkba. Más jamaikai DJ-k, mint U-Roy, vagy King Sitt már ekkoriban, majd egy évtizeddel a Sugar Hill Gang “Rapper’s Delight” -ja elött, rászoktak, hogy a lemezekrol szóló zenét rímekbe szedett dumákkal (toast) kisérjék. A nagy áttörésre 1985-ben került sor, amikor a legendás producer Prince Jammy és hangmérnöke Bobby “Digital” Dixon összehozták Wayne Smith’s “Under My Sleng Teng” riddimét, ami minden addigit felforgatott. A “Sleng Teng”, ez az új digitális riddim, egy Soundclash (Soundsystemek közötti békés versengés)-re készült, amely nemcsak hogy megnyerte a versenyt, hanem forradalmasította a jamaikai zene hangzását. A szünet nélkül, hipnotikusan dübörgo két hangra épülo basszust és a fémes, harcias 4/4 -es ritmuskiséretet elore betáplálták egy olcsó Casio-gépbe. Ez körülbelül legalább akkora újítás volt, mint az, amikor az Afrika Bambaata “Planet Rock” -ja a maga mufajába emelte át a Kraftwerk hangzásvilágát.
A “Sleng Teng”-gel megszületett a dancehall.
Immáron az új, digitális rögzítéstechnikával egyre-másra készültek az újabb és újabb riddimek, amelyek alá számtalan stílust, hanganyagot, effektet kevertek.
Az akkori legnevesebb eloadók, Yellowman, Tiger, vagy Admiral Bailey szorgalmasan vették fel saját interpretációjukat a különbö-zo riddimekre, amik a kislemezeken kívul külön riddim-samplereken jelentek meg.
New York-i fekete rádiók DJ-inek köszönhetoen (Red Alert, vagy Frankie Crocker), akik hip hop musoraikban szívesen sugározták a dancehall fel-vételek, a stílus egyre nagyobb népszerüségre tett szert az USA-ban is. A jamaikai dancehall sztárok sokban hasonlítottak az amerikai gangsta-rapperek-re. Ninjaman (aki soha a lábát ki nem tette a szigetrol), vagy Cutty Ranks szövegei valóságos fegyverkezési versenyrol számoltak be kettejük között.
A verbális eroszak sajnos a dancehall mufajban is való-ságba csapott át:
A ragga sztárok közül Tenor Saw, Nitty Gritty, és Major Worries is gyilkosság áldozata lett. Nitty Grittyt- önvédelembol - maga Don Dada, azaz a keresztapa, Super Cat tette el láb alól.
Az írás vége inkább a 90-es évek elejét tükrözi a mostani dancehall sztárok Beenie Man, Sizzla, Capelton kevésbé élnek eroszakos életet, másról is szólnak szövegeik.
Ugyanaz a tendencia figyelheto meg mint az amerikai rap életben:
Kevesebb a gansta stílus. Ezenkívül egyre divato-sabb lesz a Soca stílus, ami egy karibi zenei mufaj. A jamaicai sztárokat egyre többször lehet ilyen soca lemezeken hallani, annak ellenére hogy ez nem egy tipikus jamaicai zene.
forrás: dancehall.hu
|