A dub
2004.10.25. 23:04
...mint olyan, a TUDÓS és SZELLEMKAPITÁNY találkozása Kevin Martin gyûjtésében
"Az elsõ dub, amit hallottam az Augustus Pablo King Tubby Meets The Rockers Uptown címû lemeze volt. Nem tudtam hová tenni. Nem tudtam, hogy mi történik, úgy hangzott, mint hibák sorozata." (Lol Bell-Brown, The Disciples)
"Tubbynak igaza van a drum'n'basst illetõen, a dolog véletlenül kezdõdött, hamisan énekel valaki, aztán a dob kivételével mindent kihagysz, rányomsz egy kis basszust, ez zûrzavart okoz és az emberek szeretik ezt..." (Bunny Lee producer Steve Brownnak)
'Ha a dub utazás idõn és téren keresztül, akkor a 'Blackboard jungle dub' egy fekete lyuk, ahol a racionális és az irracionális találkozik. '
Duppy (Ghost) Conqueror, Lee 'Scratch' Perry által vezetve Tubby gyakorlati fejlõdése a fantasztikus gépi úton megfoghatóvá alakította át, megvalósítva Scratch elsõ dub transzmisszióját. Kielégítve mind a bal, mind a jobb agyféltekét, a vásárlókat éppúgy, mint a boltosokat, ez egy sikeres háború volt a logika ellen. Leszokva a Superman képregényekrõl, a spagetti westernekrõl és a tévés rendõr show-król, Perry késõbb kialakíthatta Morricone múltját és a Black Ark stúdió jelenét. Lee Perry katódsugárzású megtérése bátorította a mixológikus tolvajlást, ami késõbb Adrian Sherwood túltöltött produkcióin mutatkozott meg.'
"Egy gépet hallgatsz. Emberi lényt utánzok. Gépi lény vagyok, hogy kielégítsem legmélyebb álmodat." (Lee 'Scratch' Perry) "
Ez azt jelenti, hogy az embernek konfrontálódnia kell a technikával és meg kell próbálnia emberivé tenni és arra használni, hogy ne csak erszényt, hanem a kollektív lelket is gazdagítsa, hogy mind a belsõ, mind a külsõ teret felfedezze.
" (George Russel zenész/producer/zeneszerzõ) "
Sun Ra elkészítette a Cosmic Tunes for Mental Therapyt. Visszaverõdõ visszhangjai porrá törték a hagyományos jazzt és biztosítottak egy helyet a gépezetnek, mint a szabadság, vagy számûzetés eszközének gépromboló környezetében.Õ ãSzellemi lény vagyok." (Sun Ra Graham Locknak/The Wire) 'Tod Dockstader, aki örökelte Carl Stalling (híres rajzfilm zeneszerzõ) nomád impulzusait és Varése találékonyságát, Hollywoodban rajzfilmek készítésében vett részt, mint kép- és hangvágó. Az autodidakta hangmérnök/hangeffekt specialista egyesítette a konkrét zene mikroszkopikus részleteit, mialatt újra összegyûjtötte a felvett hangokat, hogy egy nyugtalanító egésszé kapcsolja, vágja, alakítsa, keverje össze õket.'
"Miután utaztam vagy 26 km-t még mindig újabb szörnyû zajok után mentem, nem tudtam mikor léptem be egy irtózatos õserdõbe, amit úgy neveznek, hogy a 'szellemek õserdeje', mert nagyon fiatal voltam, hogy megértsem a rossz és a jó jelentését" (Amos Tutuola, kivonat a My Life in the Bush of Ghosts címû könyvbõl)
'Eno és Byrne azonos címû lemeze megerõsítette és kibõvítette Tutuola gyakran visszatérõ regényét és a lélektüzet szemplerikus prototípussá szította. Adrian Sherwood "Kivülállók Nemzetközi Hálója" punk számûzöttekbõl és free jazz kitaszítottakból áll, hogy az On-U Sound zászlaja alá gyûjtse õket, és mint African Head Charge felvegyék az ironikus My Life in a Hole in the Ground címû lemezt. Mutáns kalauz a tudományos-fantasztikus Babylonhoz, többdimenziós információ-túlterheltsége és óriási súlya látta el a BBC hangeffekt-könyvtárát, és indította el Nyahbinghi dobolását. A régi és az új találkozása egy pszichedelikus szándék zûrzavaros nyilatkozatában valósult meg és bejelentette az elválást a reggae puritán gyökereitõl.'
'Jah Shaka felvilágosult leszármazottai, Abashanti, Alpha & Omega, Disciples és Iration Steppas a kisfrekvenciás hangszórókat gladiatórikus sound system-összeütközésbe zárják. Abashanti egy dublemezt játszik, ami olyan mintha templomi harangok ezer kilométer mélyen szólnának a tenger alatt. (A My Bloody Valentine találkozása Sly és Robbie-val egy pszicho-akusztikus tiltott zónában.) Quadrofónikus, faltól falig hangszórók lehetetlen ellenállást nyújtanak, a zenével összefüggõ tiszta hanggal meditációs imádatra késztetnek. A fizikai egyesülés a metafizikaival, a tudományos az archaikussal, a föld mozgató EQ és az idõt meghajlító effektek az órákat percekre csökkentik le és örökkévalóvá nyújtják a másodperceket. A hangban elveszett törzsi utazás.
"Mint ahogy ez az újságok gyakorlatából kiderül a szó természetesen egyike az ellenõrzés leghatalmasabb eszközeinek... Ha ezeket elkezded felvágni és újrarendezni, lerombolod az ellenõrzõ rendszert." (William S. Burroughs)
'A dub egy mutáns vírussá fejlõdött. Amorális korrupciója minden zenei formára hatással van, amiket megemészt. Rászokott a változtatásra. A dub azáltal, hogy minden területi követelést megszüntetett, nem vesz tudomást a fennálló világról. Mint az átalakítás technológiai tényezõje, magaazonossága lenyûgözõen meghatározhatatlan marad, csak rejtélyes múltjának kifinomított nyomait hagyja meg... A dub az emberi mohóság és spirituális szükség felé fordult. Egy alaktalan népzene megkeresztelkedésre várva.'
'Amikor Jimi Hendrix a Letter to the Room Full of Mirrorson belül bevezette a ãlassú mozgású felgyorsított hangot, ami néha olyan mélyre vág' ennek zavarba ejtõ érzelmei megérintették a múltat, jelent és jövõt. A drum'n'bass már gyökeret eresztett Jamaicában és most a jungle-isták poliritmikus támadása ismétli a hurkot két évtizeddel késõbb.'
'Lee Perry The Tackro felvétele, Clint Eastwood címû filmslágerének képzeletbeli remixe elõre bemutatta a dub formaváltoztató hangzásának eljövetelét. Nem arról van szó, hogy a reggae az effekt eljárásokat, vagy a szerkezeti megoldásokat hibátlanul öntötte formába. Perry megfigyelte a Motown lépéseit és James Brown instrumentális B oldalas groove-jait. Tubby a jazz vezetõ figuráit követte. Szórványos kibocsátások rejtetten már az '50-es években bevettnek számítottak a proto-dub kiemelkedõ gyöngyszemeitõl, Chesstõl, vagy Suntól. A konkrét zene intézményesített tanítványai sûrûn bemikrofonozták a környezetüket, hogy mikroteret dolgozzanak ki az effektekkel megrakott stúdiókban. Pierre Schaeffer a XX. század közepén újra átdolgozta a valóságot, mint "zajok koncertjét". Még a Sztravinszkij pártfogolt Varése is úgy írt a zenérõl, mint "térbeli" vagy "a szabaddá tett hang mégis szervezett". 1918-as Américus címû mûve nemcsak megváltoztatta a status quót, hanem 50 évvel a karibi gyökerek forradalma elõtt szirénákat és oroszlánüvöltést vágott be.'
'A producer királyként való megkoronázása elõre megszervezte a zene szilícium korának hajnalát. Tubby már tragikusan korai halálát megelõzõen számítógéptudós volt. Az üdvösség számára még a cybertér kadét William Gibson is beiktatta a dub hangzását a Neuromancerben.'
|