BIG CLASH
2004.10.25. 22:40
Sleng Teng - avagy a "Big Clash"
(forrás: Wynands - Do the Reggae)
Big Clash: Sleng Teng - avagy a "Big Clash" (forrás: Wynands - Do the Reggae)
-1985 február 23-án egész Jamaica lázban égett:
A sziget két legnagyobb Soundsysteme volt hivatalos egy Soundclashre, de nem akármilyenre: Black Scorpio a Jammy ellen.
Jack "Black" Scorpio és a sörpocakos Prince Jammy már hetek óta bezárt stúdióajtók mögött gubbasztva azon fáradoztak, hogy felvegyék a Clashre tervezett Dubplate-eiket (ismert eloadókkal készült felvétel, melyen általában az adott Soundsystem dicsoitése a téma. Minnél több és minnél jobb dub-plate-eket birtokol egy Soundsystem, annál nagyobb az esélye egy Soundclashen gyozni).
Scorpio igen magabiztos volt:
General Trees, Frankie Paul, Johnny Osbo-urne és Bobby Melody felvételei már elkészültek és olyannyira jól sikerültek, hogy Scorpio már elore örült a biztos gyozelemnek. Prince Jammy ezalatt stúdiójában, egy átalakított kis hálószobában, a nagy showdownra kitalált titkos fegyverén finomítgatott...
Végre eljött a nagy nap:
Már naplementekor megérkeztek az elso vendégek a Waltham Park Roadra, ahol a két Soundsystem gigantikus méretu hangfalai néztek egymással farkasszemet. Egyre több ember gyült össze, a bejáratoknál kígyóztak a sorok.
Mindenki ott volt, a reggae rajongók és a sziget akkori legnagyobb sztárjai: U-Roy, Leroy Smart, Gregory Isaacs, Frankie Paul...
Black Scorpio indította a showdownt néhány eszeveszett Dubplate-ével. A táncolók már boven leizzadtak, a hangulat forrt, amikor este tíz óra kö-rül Jammy selectora (a Dj jamaicai megnevezése), Tupps titokzatos Dub- plate-jét a lemezjátszóra helyezte. Feltette a tut, a lemez rövid ideig csak szercsegett, majd egy száraz dobpörgés és egy kemény, aluminiumos, szintetikusan csengo computer-bassline hangzott fel. A tömeg mintha robbani látszott volna, az emberek sikítottak, a kezek a levegobe emelkedtek, minden síp, minden trombita felharsant. Pisztolylövések dördültek, sörösüvegek repültek. Elszabadult a pokol. Ami a hangládákból kirobbant az maga volt a szenzáció - ez a Sound vadonat új volt, meroben más, mint minden eddigi, ami a reggaeben hallható volt.
"Under Me Sleng Teng": énekelte egy kamaszhang az egyszeru, monoton, elektrónikus ritmusra.
Selector Tupps erre felrakta a második verziót is ugyanerre a ritmusra:
Sugar Minott "War And Crime"-ét. Ezzel a csoda beteljesült, megszületett a digitális computerised Reggae. Ez a forradalmi riddim, mely "Sleng Teng" néven örökre beírta nevét a reggae-történelembe, egy kis Casio szintetizátornak volt köszönheto, a-mely olyan olcsó volt, ahogy szólt is. Egy kis srác, bizonyos Noel Daley kapta az USA-ból, hogy a beletáplált ritmusok segítségével gyakoroljon énekelni. Barátja Wayne Smith ismerte Prince Jammyt, akinek stúdiójában már a nyolcvanas évek elején tapasz- talatokat szerzett mint énekes. Ahogy a kis Casioval szórakoztak, találtak egy érdekes, elore beprogramozott demoritmust, lelassították ennek a tempóját dancehall sebesség-re , és Wayne énekelni kezdett hozzá. Az éjszaka alatt végül is összerímelt egy dalt, amit "Under Me Sleng Teng"-nek nevezett el. Másnap reggel beakarta mindezt mutatni Prince Jammynek, de Noel nem találta meg újra a ritmusprogramot, ami csak napokkal késöbb lett meg újból. A "beat-box"-al a hónuk alatt rohantak Jammy stúdiójába, ahol hangmérnök rákötötte a szintetizátort a keverore, a ritmusra rátett még egy-két offbeat-et, és felvette a történelmi darabot. Jammy erre a felvételre mint- egy 20 verziót készített, a legjobbakat Sugar Minottal, Johnny Osbourne-al, és Tenor Saw-al. A "Big Clash"-en elért hatalmas siker nyomán, az összes producent lemásolta a riddimet és elkészítette rá a saját verzióját.
1985 szeptemberéig több mint 200 (!) verzió készült a "Sleng Teng"-re.
A "Sleng Teng" után senki nem akart többé "emberi", zenészektol kézzel feljátszott Backing-et hallani, a zenének strictly computerised-nak kellett lennie. A Producereknek mindez persze az ég ajándéka volt, hiszen többé nem volt szükség nagy stúdiókra, session-zenészekre, hiszen egy computer és egy énekes, vagy DeeJay (az MC jamaicai megnevezése) boven elegendo volt a számok elkészítéséhez - és a nép imádta az új stílust. Prince Jammyt pedig King Jammyvé koronázták, és o lett a nyolcvanas évek második felének legmeghatározóbb, legsikeresebb top-producere.
forrás: dancehall.hu
|