Reggae Trtneti ttekints
2004.10.25. 23:00
REGGAE
-trtneti ttekints
"A gettban nagyon sok src szmra sz szerint a zene volt az egyetlen esly arra, hogy kikerljn onnan. Szerencsre a sound systemeknek sok zenre volt szksge, gy esly addott arra, hogy mindig valami jjal lljanak elõ. Valjban a ska helyettestette a rhythm & bluest, amikor annak lejrt az ideje. A '40-es vek vgn nagyon sok big band alakult, mint pl. Eric Dean s Val Bennett, akik nagyon aktvak voltak, amikor a zene reggae-v vltozott. A fggetlensg, a remny s az optimizmus korszakban a ska kezdetei kifejeztk az emberek tlradst. A basszusban a korbbi szabad stlus helyett feszltsg kpzõdtt. A kibrnduls a zene rock steady-v val lelassulst eredmnyezte. A rock steady a fggetlensg utni fiatalsg elsõ genercijnak zenjt kpviselte. Elvetett minden amerikai hatst s teljesen jamaicaiv vlt. A basszus nagyon dallamos volt, s az elsõ temhez nem jtszottk. Aztn bejttek a trsadalmi tmk, tiltakoz felvtelek, mg Desmond Dekker Israelites cmû dala is egy panasz a szegnysgrõl.
A reggae meghatroz jellemvonsa, hogy trsadalmi zene mint a calypso idõszerû tmkat vonultat fel.
A R&B jelentõsge a reggae szmra a szinkpa volt, mely a jamaicai zene dntõ vonsv vlt, a jamaicai templomokban hasznlt tapsols neklssel llt kapcsolatban. Az egsz egy gykrbõl szrmazik, az ltetvnyek zenjbõl. Mind az nekstlust, mind a szveget tekintve a templom meghatrozja a reggae-nek. Sok rastadalt a himnuszokbl vettek t, kiss ironikus, de tny, hogy a rastafari hit terjedse mindent a reggae-nek ksznhet, klnsen az nekeseknek, s mg Bob Marley elõtt az olyan zenekaroknak, mint a The Ethiopians s a Big Youth, melyek nyelvezete a gettban lõ fiatalok szhasznlatnak rszv vlt. A producerek szerepre nha tl nagy slyt fektettek, pedig gyakran õk csak azok a pnzzel rendelkezõ emberek voltak, akik a zenszeket fizettk.
Valjban maguk a zenszek hoztk az igazi vltozsokat, ahogy a The Hippy Boys, a Barrett Brothers dob-basszus szekcija jtszott, akik a The Wailers ritmusszekcijv vltak. A digitlis felvtelek felfedezsvel, mint pl. Steelie s Clevie zenjben egy szlsõsges minimalizmus jelent meg. Egyfelõl a zene teljesen technikai, msfelõl pedig a ritmusok mg inkbb jamaicai, afrikai vallsi kultuszokbl (Eto, Pocomania, Kumina) szrmaznak, melyek Shabba Ranks, vagy Buju Banton ltal hasznlt temekrõl gondoskodnak. gy a technolgia hasznlatnak elterjedse ellenre a zene mg eredetibb vlik a visszhangok segtsgvel az egszen reg hallgatk szmra is, mert azt visszhangozza, amit elõszr hallottak a vidki Jamaicban." (Linton Kwesi Johnson)
A msodik vilghbor utn mg gyorsabban felbomlott Jamaicban a mr hbor elõtt is omladoz Brit Birodalom. 1962-re Jamaica autonm terlet lett, de mg mindig a Nemzetkzssg tagja maradt, s a jamaicai populris kultra, klnsen a zene, elkezdett erre reflektlni. Ugyanebben az vben egy j zenei stlus, a ska bukkant fel, hogy kifejezze az jonnan felszabadtott tmegek trekvseit. Ez volt az a kontextus, melyben a fiatal Robert Nesta Marley felnõtt. Bob Marley vitathatatlanul rendkvl tehetsges s tudatos mûvsz volt, lehetõv vlt szmra, hogy a jamaicai gettlt sajtossgait ltalnos jelentssel br kifejezsekk fordtsa le. A vilgon sokak szmra õ kpviselte a jamaicai zent.
1945 ta Jamaica magv tette s talaktotta az amerikai populris zenei formkat, a swinget, a bebopot, a rhythm & bluest s a soult gy keverve ezeket, hogy sajt cljaikat szolgljk. A hbor vgre rengeteg swing zenekar alakult - az egyik legjelentõsebb Eric Dean csoportja , s az egsz orszgban ezek a zenekarok jtszottak a blokon. A repertor olyan amerikai szerzõk mûveibõl llt, mint Count Basie, Duke Ellington, Glenn Miller. 1950-re a big bandeket jabb felllsok vltottk fel, kisebbek, s izgalmasabbak, a beboptl s a rhythm & bluestl modernebb s nyersebb hangzsuk volt. Nagy sound systemek kezdtk el jtszani ezt az j zent Count Smith the Blues Blaster, Goodies', Count Joe, Sir Nick the Champ, stb. , Kingston gett vezeteiben, s a zene eljutott az orszghatrokig. Kingston terlete gy nõtt, ahogy az emberek a vrosba jttek, hogy rszesljenek az j, hbor utni letstlusbl, amely magban foglalta a nyitott helyeken, n. "gyepek"-en tartott blokat is. Az 1950-es vek kzepre kt ember, akik dntõen befolysoltk a jamaicai zene jvõjt, csatlakozott a sound system opertorok legnysghez, egyikk Duke Reid volt, aki a Bedford Trojan kamion utn, amivel a felszerelst szlltotta, Trojannak hvta magt, a msik pedig Clement Seymour Dodd, aki hangzst a krikettjtkos utn Sir Coxsone Downbeatnek nevezte el. Az vtized msodik felben ez a pros vezette a zenei hbort, amely mg a '60-as vekben is jcskn tartott.
Az '50-es vekben a jamaicai lemezipar is megszletett. Stanley Motta sajt stdijban egy kezdetleges berendezssel felvett nhny darabot a mentknt ismert jamaicai calypsbl. Aztn 1954-ben Ken Khouri elindtotta a Federal Recordsot, pr szz, az llamokbl engedlyezett, 78-as fordulatszm lemezt, valamint nhny helyi felvtelt megjelentetve. A '60-as vek elejn ms producerek is beindultak, Prince Buster otthagyta Coxsone Duddot, hogy elindtsa sajt systemt, a Voice Of The Peoplet, amely a legnagyobb vlt a szigeten, de Coxsonet s Duddot nem mozdthatta el a cscsrl Buster olyan ma is ismert klasszikusok felvtelt felgyelte, mint pl. az Oh Carolina. A jamaicai producerek az elejn nem csinltak mst, mint, hogy az amerikai rhythm & bluesnak megcsinltk a maguk msolatait, mindezt Buster vltoztatta meg, gitrosa Jah Jerry nem a hangslyos temrszt emelte ki, hanem a szinkpra helyezte a hangslyt s mind a mai napig ez a technika az alapja a jamaicai zenlsi mdoknak. Ez vlt alapvetõ rszv egy fejlõdõ formnak, s ez volt a ska.
1962 s '66 kztt rengeteg lemez jelent meg, Bob Marley ezalatt vette fel elsõ albumait, a jelentõsek a Coxsonnl '63-tl, a The Wailers tagjaknt ksztett lemezek. A Wailers ezekben az vekben egyike volt a sok nekegyttesnek, olyanokkal versengtek, mint a The Maytals, vagy a The Charmers. Hatalmas npszerûsgnek rvendtek az olyan szlnekesek is mint pl. Delroy Wilson, Alton Ellis, Derrick Morgan, stb. , akik nemcsak ska dalokat, hanem balladkat s soul dallamokat is nekeltek. Mivel Jamaicban a zene erõsen sszekapcsoldott a politikai s trsadalmi mozgsokkal, s a gettk fiataljai nem osztoztak az uralkod irnyzatok optimizmusban, a zene is kezdett lelassulni, a '60-as vek msodik felben a ritmusok sztdaraboldtak, az ugrls skt felvltotta a rvidebb motvumokat ismtelgetõ rock steady. De ez irny nem tartott sokig, hamar talakult a mg inkbb lktetõ s feszes reggae-v, egy olyan szakasz kezdõdtt ezzel, amely j munkamdszert kvnt s ezzel egytt a rgi producerek zenei uralkodsnak vgt is jelentette , fejlõdtt a stditechnolgia, az vtized vgtõl soksvos stdik kezdtek mûkdni. Ezt a vltozst elsõdlegesen hrman vittk vgbe: Edward 'Bunny' Lee, Lee 'Scratch' Perry s Osborne Ruddock, ismertebb nevn King Tubby, mindhrman vagy Doddnl vagy Reidnl kezdtek. A ska s rock steady nagy producerei nemsokra azon vettk szre magukat, hogy korbbi alkalmazottaikat msoljk. King Tubby Reidnl, mint mesterszalagksztõ rendszeresen lltott elõ olyan acettokat (egyoldalas, lgyviasz lemezeket), melyeket kizrlagosan arra ksztett, hogy maga s nhny ms sound system hasznlja õket. Amikor egy dub plate-en kihagyta az nekes rszt, valban j vltozatok szlettek, King Tubby fedezte fel mind a dubot, mind a dee-jaykedst, mind a toastolst, ezek a technikk a ksõbbiekben a remix s a rap formjban szdletes "karriert" futottak be a popzenben. 1964-re Lee Perry ltrehozta sajt kiadjt, az Upsetter Recordsot, s a kvetkezõ vekben lemezei bejutottak az angol listkra is s ez segtette kt j lemeztrsasg beindtst is (Trojan Records s Pama Records) melyek azzal a cllal jttek ltre, hogy jamaicai zent adjanak el a norml afrikai-karibi piacon kvl is. Perry '69-ben a The Wailers mell llt, s egy olyan egyttmûkds kezdõdtt el, amely mindkt fl rszre nhny kitûnõ lemezt eredmnyezett, de ez jelentõs fordulpont volt a jamaicai zene egsz fejlõdsre nzve a '70-es vek elejre lelasstottk az temet, s a reggae ezzel egy msodik fzisba lpett. Fontos momentum, hogy Jamaicban nem szntak hõstettet a zennek, mg a vilg tbbi rszn egy rockalbum elksztshez nha egy v is kellett, Bunny Lee Kingstonban kpes volt egyetlen jszaka alatt hrom albumot is sszehozni. Idõkzben Jimmy Cliff segtett abban, hogy nemzetkzileg is megismerjk a jamaicai zent. Cliff a The Harder They Come cmû filmben hatsosan alaktott egy vidki fit, aki a kingstoni gettba kltzve prbl rvnyeslst keresni a zenezletben. A film zenjt tartalmaz LP ikonn vlt, kiegsztve a Toots And The Maytals szintn tmny Funky Kingston albumval. Hamarosan megjelent az ugyancsak hatrkvet jelentõ Wailers-lemez is, a Catch a Fire. King Tubby addig fejlesztette stdikpessgt, mg sz szerint lõben keverhetett dubot pl. Lee Perry szmra kzvetlenl a ngysvos szalagrl. Sok ilyen dubrl sohasem kszlt szalagmsolat, gy ezek most csak a rgi 45-s fordulat kislemezek B oldalain lteznek. Jamaicban, ahol a technikai erõforrsok gyrek, mindent folyamatosan jrahasznostanak, a ritmusokkal ugyanez trtnt, Bunny Lee egyetlen ritmust hasznlva egy egsz lemezt meg tudott csinlni. King Tubby dubjai j lehetõsgeket nyitottak a dee-jayk szmra, hogy mind jobban kifejlesszk szvegeiket, U Royt kvetve olyan mig is ismert dee-jayk jttek, akik nekesekknt is elismertek lettek: Dennis Alcapone, I Roy, Big Youth, Dillinger, Prince Jazzbo,Trinity, Clint Eastwood, Tappa Zukie. A gettban, ahol az elgedetlensg mindig jelen volt, Marcus Garvey radiklis eszmi nvekvõ hajterõt jelentettek, a hagyomnyos trsadalmi demokrcia nem sokat segtett a szenvedõk helyzetn. A garveyizmus a rastafarianizmus spiritulis zenetvel kombinlva gy tûnt letkpes alternatvt knl arra, amit szles krben Babilon korrupt rendszereknt fogtak fel. Ezek az eszmk erõsen kifejezõdnek a reggae-ben, a korai producereknek nem volt sok kzk a rasta orientlt szvegekhez, de a Lee Perry s trsai ltal lelasstott ritmusok alkalmass vltak az zenet hordozsra. Perryt s Bunny Leet kvetve producerek egsz genercija rkezett az olyanok, mint Keith Hudson, Glen Brown, Vivian Jackson, Winston Holness, s az olyan mûvszek, mint Augustus Pablo, Abyssinians, Black Uhuru, Burning Spear kszek voltak magukv tenni az j roots-filozfit. Amikor Bob Marley '72-ben leszerzõdtt az Islandhez, ez annak a kezdett jelentette, hogy a vilg elismeri az õ eredetzenjt s egyben a reggae j, nemzetkzileg orientlt formjnak megszletst, amely messze eltvolodott a dancehalltl. A '70-es vek kzeptõl felgyorsult az iram, Bunny Lee hihetetlen sikereknek rvendhetett j nekesvel Johnny Clarke-kal, a Hookim testvrek pedig megnyitottk Channel One nevû stdijukat, session zenszekkel ltrehoztk a The Revolutionairest, de ms neveken is ksztettek felvteleket tbb producer felkrsre, s hangzsuk uralkodv vlt. Kt zensz, a dobos Lowell 'Sly' Dunbar s a basszusgitros Robbie Shakespeare egy j formult fejlesztett ki a rock steady s reggae ritmusainak vltozataival, ami 'rockers' nven vlt ismertt. A korszak kiemelkedõ lemezei: I Roy trgr toastja, a Wedding, Junior Byles brillins roots-dallama, a Fade Away, s Mighty Diamonds Right Time-ja. Ms producerek is siettek lemsolni a Channel One hangzst, a Retirement Crescent stdi '76-ban sikeres lett a Culture Roots zenekarral s Prince Far I-jal, aki a '60-as vek ta toastolt. Mindekzben a politikai vetlkeds odig fajult a Np Nemzeti Prt s a Jamaicai Munks Prt kztt, hogy sszecsaptak Kingston utcin, az rtelmetlen gyilkolsban tragikus mdon emberek szzai vesztettk letket, kztk nem kevs nekes s zensz. De a zene nem llt meg, s felvtelek vget nem rõ folyama ramlott ki a kingstoni stdikbl. Az olyan nekesek, mint Lincoln 'Sugar' Minott lõben nekelhettek a sound systemek ltal jtszott acettok ritmussvjra, az õ esetben beszlhetnk elõszr a tnctermekben dancehall zenrõl. Sly s Robbie '76-ban jraindtotta a Taxi nevû kiadjt s gyors sikereket rtek el Gregory Isaacsszel, aki ebben az idõben a legnagyobb szl elõad volt Jamaicban. A Black Uhuru az ugyanitt elrt sikersorozat utn '80-ban az Islandhez szerzõdtt, s az vtized kzepig kiadott nhny nagy pldnyszm albumot. Bob Marley halla utn a dancehall jra fkuszpontba kerlt, s az elõadk kizrlag ezen a kzegen keresztl kaptak szlesebb figyelmet. Sok dee-jay szkimond szexulis tltsû szveget hasznlt, az j stlust slacknek (laznak) neveztk el, ez a jamaicai zenben a ska-idõk ta jelen volt, s az olyan lemezlovasok, mint Echo, Walton Irie, Johnny Ringo s Yellowman tovbbvittk s teljesen j szintre helyeztk ezt. A '80-as vekben Jamaicba is megrkezett a digitlis technika, elõszr King Jammy sound systeme hasznlt digitlis keyboardot, mindenki mst legyõzve ezzel a tncparketteken, olyan j ritmust szerkesztve, amivel meghatrozta a jamaicai zene jvõjt. Olyan tehetsges raggamuffin nekesek vettk fel ezt a technikt, mint Barrington Levy, Half Pint, Coco Ten, s a legsikeresebb nekes Frankie Paul. Ahogy a '60-as vekben Coxsone-, a '70-es vekben Tubby volt a vezetõ sound system, gy a '80-as vekben King Jammy lett az. Ez az uralom azt jelentette, hogy mindig kiemelt j tehetsgeket, Chaka Demus utn Shabba Ranks is csatlakozott hozz, aki a mûfaj egyik legkirvbb s legtehetsgesebb elõadja. Donovan Germain producernek '81 ta ltezett egy Penthouse nevû stdija, ami a Channel One tematikai folytatsnak tekinthetõ, s ahol olyan sikerek kszltek, mint Sugar Minott Good Thing Going albuma, s Freddie McGregor Just DonÕt Wanna Be Lonelyje. Az vtized vgre a stdi alapvetõen hozzjrult a modern dancehall hangzshoz, s olyan llekkel teli nekesekkel csinltak felvteleket, mint Marcia Griffiths s Beres Hammond, kombinlva a legjobb deejayk hangzsaival.
|