DUB
2004.10.25. 23:06
Sok stlus hatott napjaink elektronikus zenjre, de taln az egyik legtbb hatst a klasszikus reggae s dub gyakorolta r. St, alkotelemei a mai napig tetten rhetk.
- A gykerek :
A hbor utni `50-es vekben, Jamaikban az ppen teret hdt tskardikkal beszivrogtatott r`n`b s jazz adsok nyomot hagytak az emberekben. A helyi lakosok egyik fele tbb zenei irnyban is kpezte hangszeres tudst, mg msok rjttek, hogy nem kizrlag az zletekben szlhat a zene... Clement "Coxsone" Dodd s az t kvet jtk sound system-eket, egyfajta mobilis zenei szrakoztat akcicsoportokat hoztak ltre. Az vtized kzepn mr tucatnyi sound system zemelt. Az tvenes vek vgi rock`n`roll lzads hatssal volt a szigetorszg lakosainak zeneimdatra is. j, elektromos eszkzkkel megtmogatott, a jazzben favorizlt fvs hangszeres dallamok tntek fel. Az elso hamistatlan jamaikai tallmny, a ska szmos stlust tvztt egy rendkvl egyszer formba. RnB elemek, blues, afro-kubai jazz, mento, calypso, s ms karibi stlusok szilrdultak meg benne, s egyfajta vlasz volt az amerikai dominns irnyzatokra. A hatvanas vekben Jamaika fggetlen llam lett, s Kingston sound system-ektl hangos utcin a rock and roll-t mr rg levltotta a ska. Coxsone Studio One kiadja irnymutat volt, de 1966-ban a klnsen meleg nyr hatsra kialakult a lassabb sodrs rocksteady-t. Ennek sikerre a minimal dub-os Thomas Brinkmann a kilencvenes vekben Studio 1 (Eins) nven futtatott labelt. A fggetlenn vlt, bnzssel kzd llam gettiban felnv srcok a tncukrl, eszmikrl lettek mg hresek, s a hip-hop kultusz elfutrainak tekinthetek.
-A rocksteady:
Egy mondatban sszefoglalva a ska tempjnak feln hmplyg, a harmnit eltrbe helyez, jelents basszus s zongorahangzsban rszesl ska-mutns. A helyi llapotok okn tbb politikai mondandt kt meg s tbbek kztt ezltal is a tant, mesl reggae egyik elfutra lett. A 1970-es vfordul krnykn a reggae egyre npszerbb lett. Coxsone s a Studio One rkre berta magt a trtnelembe ugyangy, ahogy a fiatal Bob Marley is.
- A reggae :
- A hatvanas vek vgn hatalmas popularitsra tett szert a hbork ltal elnytt amerikai lakossg krben is. Lass sodrsa s kellemes hangulatot raszt dallamai mgtt az nek sokszor politikai s trsadalmi problmkra hvja fel a figyelmet, mgis megnyugtatta a zaklatott lelkeket. Bob Marley and the Wailers, Burning Spear, Culture Mighty Diamonds s trsaik utn a hetvenes vekkel beksznttt a ksrletezs kora. A sound systemek jelentsgt nem lehet eleget hangslyozni, mert napjaink DJ kultrja taln nem is ltezne nlklk. Ha valakit megkrdeznk a DJ jelentsrl, rgtn kpi a disk jockey vlaszt s mondja is, hogy mi a feladata. Sejtheten ugyanez igaz az MC kifejezsre is. De annyira ne legynk benne biztosak...
Ezek a teherautkra pakolt, nagyteljestmny hangrendszerek eleinte arra szolgltak, hogy csarnokokat, hallokat s elhagyott helyeket hangostsanak velk. Az els sound systemek, kztk Coxsone "Downbeat"-je vagy a Killamanjaro (Killa Man Jaro) kzel fl vszzada alakultak. A hetvenes vekben megszletett a DJ stlus, s itt jn most egy csavar. A lassabb sodrs reggae lemezeknek volt egy msik fontos ismrve: a B oldalukra gy nevezett "version" kerlt, mely az eredeti lemez instrumentlis, dal nlkli verzija volt. Erre nekeltek r a DJ-k, mely mveletnek toasting a neve. Ekkor a lemezvlogat, kever egyn a "selector" (vagy soundbwoy) s az nekes a "DJ" vagy "toaster".
- A korai :
`70-es vekben U-Roy volt az els DJ, aki a toasting-ot mvszi magassgba emelte s trtnelmet rt, amikor a kultra msodik legfontosabb szemlyvel, a producer Duke Reid-del kezdett dolgozni. Neves DJ-k a mltbl: U-Roy, Big Youth, Yellowman, Denis Alcapone, a kzelmltbl Beenie man, Bounty Killer s Shabba Ranks. Forrott a leveg, hihetetlen mennyisgu dubplate kszlt, s kszl a mai napig a hzi vggpeken. Nhny ven bell sok mellkga szletett a reggae-nek.
- A dub :
megprblta jobban kiaknzni a version-kben rejl lehetsgeket - innen ered a dub version elnevezs. A riddim kicsit hasonlt a dubhoz, mgis ms. Ezek olyan, zmmel tncosabb instrumentlis lemezek, melyek egy alapot tartalmaznak, s a DJ-nek kell mell karaoke-szeren letet lehelnie sajt hangjval, sajt stlusban. A roots reggae a hetvenes vekben rgtn a rocksteady folytatsa lett, mely a reggae-tl csak annyiban tr el, hogy ersebb hangslyt fektet a voklra s a raszta szvegekre. A korai nyolcvanas vek adomnya a raggamuffin vagy rvidtve ragga a reggae tncosabb formja, kevesebb politikai felhanggal, s tbb olcs szintihanggal, gyomorba t basszussal. A ragga tovbbfejlesztse a dancehall, mely gyorsabb s flig nekels, flig szvegels is van benne. A DJ-t "sing-jay"-nek is nevezik, mely kifejezi, hogy a toaster nekel is, de hvjk MC-nek is. A dancehall-t hvhatnnk a hip-hop jamaikai megfeleljnek, de sokkal pontosabb azt mondani, a dancehall amerikai megfelelje a hip-hop, mivel Kool DJ Herc tallta ki, s a jamaikai beszd s mixelsi technikkat alkalmazta Dl-Bronxban a hetvenes vekben. Ma jamaikai toasterek llnak ssze amerikai hip-hop MC-kel, de a ksei `50-es vekben U-Roy ugyangy vette t az amerikai RnB jive temeit. Soundclash A reggae mobilis hrvivi kis csapatba tmrltek, melyek ksbb teljesedtek ki egy-egy reggae sound system-m. Mivel sok kis csapat volt (s ltezik a mai napig is), ezrt rendszeresen szablyok szerint prbajt vvnak a tallkozkon, soundclash-eken. Kett vagy tbb csapat mri ssze rajongbzist s muncijt egy kpletesen hallig men hangviadalban. A normlis lemez 12 inches, a reggae korongok fknt 7 inches (45-snek is hvjk a jtszsi sebessg miatt) mretben kszlnek sorozatgyrts sorn. A dubplate-ek viszont klnlegesek... 10 inchesek s a sound systemek ksztettk nmaguknak vagy hres/feltrekv eladk rjk meg s vgjk a csapatoknak. Egyetlen pldnyban. Egyes zenszek a semmibl emelkedtek fel, mert sound systemeknek komponltak alapokat, mg a hressgek tiszteletbl is ksztenek egy exkluzv verzit valamely slgerkbl. Nha 1000 dollrnl tbbrt, nha ingyen, attl fggen, hogy milyen jban vannak, s mennyire tisztelik az adott selector-okat. Tbb dub-ot is megklnbztethetnk, gy kvetkezzenek rtkessgi sorrendben. A dubokat brki megkaphatja, aki kirdemli vagy megveszi. A dubplate special egy exkluzv verzi, amit kifejezetten egy sound systemnek kszl, s senki ms nem jtszhatja le. A sample viszont egy klnleges, j utakat prblgat szerzemny, ami egyltaln nem hasonlt a mvsz addigi munkihoz. Sokszor egy j, 1-2 v mlva slgerr kiforr eredeti tletet ad oda a kivlasztottaknak. Ma a modern elektronikus zenben szinte alig van a szimpla dub-tl eltr korong a tskkban - szinte minden megjelenik, csak ksbb - a sampler korongok meg album beharangozknt mindenhol kaphatak egy album eltt 1-2 hnappal, s nem is egy pldnyos dub-knt.
|